mail@cruitconsult.dk Tel. +45 8174 6622 Børsen Gazelle 2018 Børsen Gazelle 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
Forside

Du bliver aldrig tilbudt drømmejobbet, hvis dit CV er en rodebutik

 

 

 

Dit CV og din LinkedIn-profil er udstillingsvinduet til din personlige kompetencebutik, hvor du byder på professionelle kompetencer, erfaringer og skabte resultater. Udstillingsvinduet skal afspejle det, du kan og vil tilbyde.

 

Det er godt tre år siden, at Aarhus’ ældste isenkræmmer lukkede og slukkede.

 

Siden 1971 havde Borgportens Isenkram serviceret aarhusianere med alt lige fra søm og skruer til flag og navneskilte til døren.

 

Og jeg fornærmer nok ikke nogen, når jeg siger, at hjørnebutikken på Store Torv 18 lignede lidt en rodebutik sammenlignet med de strømlinede, internationale koncept-butikker, der har indtaget Aarhus’ mest prominente adresser de senere år. Isenkræmmerbutikkens vinduer bugnede med varer, og hvis man ikke var fra byen og kendte butikken, så var det umuligt at kigge på udstillingsvinduet og danne sig et overblik over, hvad man egentlig kunne forvente at finde på hylderne inde i selve butikken.

  

Og det kan man jo godt grine lidt af i dag. Men faktisk er de overfyldte udstillingsvinduer en klassisk fejl, som rigtig mange jobsøgende begår, når de skal lave deres CV og LinkedIn-profil.

 

CV’et bør du nemlig betragte som udstillingsvinduet til din personlige kompetencebutik, hvor du nøje udvælger og udstiller de ”VAR’er” (Virksomheder du har været ansat i, Ansvarsområder og arbejdsopgaver og de Resultater, du har skabt), der afspejler det, som du gerne vil signalere og vælges ud fra af vinduesshopperne (læs: potentielle, fremtidige arbejdsgivere).

 

En kommende arbejdsgiver skal ikke kigge på dit udstillingsvindue og selv forsøge at gætte, hvilke varer du har på hylderne. Du skal være dekoratøren i din egen karrierebutik og kommunikere klart til beslutningstagerne i de virksomheder, du gerne vil arbejde for. Hvis du eksempelvis sidder i et lederjob og gerne vil tilbage i et specialistjob, så er det præcis de kvalifikationer og kompetencer, der signalerer specialist, som skal frem i udstillingsvinduet og beskrives i CV’et – og ikke så meget andet.

 

Det kan godt være, at du ligesom mig har mere sympati for de gamle specialbutikker som Borgportens Isenkram, men det er de stramt designede konceptbutikker, du skal lade dig inspirere af, når du skriver dit CV og din LinkedIn-profil.

 

I CV’et skal du udstille præcis de outfits, du ønsker at sælge. Kunderne skal ikke være i tvivl om, hvad du har på hylderne. Du behøver derfor ikke vise hele dit varelager i vinduet. Du kan altid åbne døren til lageret i en samtale, hvis der er kvalifikationer eller kompetencer, arbejdsgiveren mangler. 

 

Vinduesshopperne er på LinkedIn

Og det er vigtigt, at udstillingsvinduet ser indbydende ud. Rigtig mange recruitere og rekrutterende ledere vurderer i første omgang din butik på baggrund af udstillingsvinduet – og ikke på baggrund af din ansøgning. Derfor skal CV’et og LinkedIn-profilen stå knivskarpt.

 

I gamle dage brugte man lang tid på at sætte det op og designe det grafisk – i dag skal du i højere grad koncentrere dig om din tilstedeværelse på LinkedIn. Det er her, at rigtig mange vinduesshoppere befinder sig i dag. Du ved aldrig, hvornår de kigger forbi og er klar til at gøre den gode handel.

 

Du kan med fordel også se dit CV som et talepapir i den kommende jobsamtale, hvorfor der ikke er grund til at fokusere på noget, som du i bund og grund ikke har behov for at tale om. Du skal præsentere det, du har i bagagen i forhold til at bestride dit næste drømmejob. Dine ”VAR’er” er med til at synliggøre din markedsværdi.

 

I industrisamfundet købte en arbejdsgiver din tid. I dag køber en arbejdsgiver din viden og din evne til at skabe resultater inden for et givent domæne. Og derfor skal du i dit CV meget præcist kunne præsentere en kommende arbejdsgiver for din evne til at skabe resultater og værdi.

 

Få hjælp til CV’et og LinkedIn profilen

Mange er ganske gode til at sætte ord på deres ansvarsområder og resultater, men alt for ofte sætter de alle deres ”VAR’er” ud i udstillingsvinduet. CV’et og LinkedIn-profilen bliver dermed et sammensurium af alt, hvad de har foretaget sig, siden de gik med morgenavisen i 7. klasse. Det kan gøre det svært for recruitere og rekrutterende ledere at få et indtryk af, hvad det reelt er for en retning, de ønsker på deres karriere.

 

Man har brug for at lægge en stram strategi for sit CV – hvad er det, det skal afspejle? Og det er altså ingen skam at spørge om hjælp. Få en leder i netværket til at kigge på din LinkedIn-profil og spørg ind til, hvad de ser. Tag ved lære af deres iagttagelser og ret til. Og sørg for, at det er de rigtige ”VAR’er”, du sætter i vinduet.

 

For dit udstillingsvindue er nødt til at være i orden, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at få vinduesshopperne ind i din butik. Du er nødt til at gøre dig bevidst om, hvilken forskel du kan gøre for en kommende arbejdsgiver. Og så skal du huske, at man med sin egen ydmyghed kan komme til at diskvalificere sig selv i forhold til drømmejobbet.

 

Held og lykke med at få trimmet udstillingsvinduet til din kompetencebutik.

 

 

Jens Peter Holm, Seniorkonsulent og direktør hos Cruit Consult & karriereraadgivning.dk

 


OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.