mail@cruitconsult.dk Tel. +45 8174 6622 Børsen Gazelle 2018 Børsen Gazelle 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
Forside

Du har tre linjer til at fange en leders opmærksomhed – hvad står der i dit resumé?

 

 

Dit resumé er altafgørende, hvis du vil gøre dig forhåbninger om, at en leder læser dit CV. Hvis vedkommende ikke bliver fanget af resuméet, kan resten måske være lige meget.

 

Hvis du kom hertil i mit indlæg, må det være tegn på, at min overskift og underoverskrift fangede din opmærksomhed.

 

Mine indledende linjer vandt konkurrencen med hundredvis af andre artikler, som du bliver eksponeret for på LinkedIn. Derfor er der også en reel chance for, at du rent faktisk fortsætter med at læse det, jeg skriver, og måske endda reflekterer over det.

 

Sådan er det også med et CV. Hvis du ikke fanger den rekrutterende leders opmærksomhed på de første linjer og tvinger ham eller hende til at læse videre, så kan du lynhurtigt ryge i nej-tak-bunken, og du får aldrig chancen for at møde vedkommende og tale din sag.

 

Dit resumé er på mange måder Maggi-terningen af alt det, du gerne vil fortælle den rekrutterende leder. Han eller hun skal løbe nogle få linjer igennem og herefter ikke være i tvivl om, hvad det er for en profil, vedkommende har med at gøre. Præcis lige som underoverskriften i denne artikel.

 

Derfor er det vigtigt, at du tager resuméet alvorligt. Det er her, du skal investere en stor del af din tankevirksomhed, så du får målrettet resuméet mod det job, du søger. Du skal have den rekrutterende leder i tankerne. Hvordan fanger du bedst vedkommendes opmærksomhed? Hvad vil han eller hun gerne læse? Hvad er det for et profil, vedkommende søger?

 

Lederen kan sandsynligvis være ligeglad med, om du interesserer dig for foto eller slægtsforskning, hvis det ikke giver værdi til det job, du søger. Drop også flosklerne om, at du er ”energisk”, ”kan have mange bolde i luften” eller ”ser muligheder frem for begrænsninger”. Det gør alle andre ansøgere også i et eller andet omfang, og flosklerne er derfor blot spild af plads. Du skal fremhæve de ting, der gør dig unik og værdiskabende således, at du bliver blandt de fem-syv kandidater, som den rekrutterende leder bare MÅ se til en samtale.

 

Derfor bør du heller ikke gå på kompromis, blot fordi en i dit netværk beder dig om sende et CV, som vedkommende kan tage med til sin leder. Dit CV skal ALTID (uden undtagelse) være målrettet det job, du søger. For så snart din kontakt har sluppet CV’et, bliver du bedømt på lige fod med alle andre, og så er dit standard-CV måske knap så interessant.

 

Dit præsentationsmateriale er nødt til at være i top, hvis du skal trænge igennem – og det gælder ikke bare det, du skriver. Det gælder både CV-billedet og dit billede på din LinkedIn-profil. Viser et gammelt pixeleret billede fra en ferie på Kreta den side af dig selv, som du gerne vil vise en måske kommende arbejdsgiver? Eller skal du hellere bruge hvad det koster at få lavet et ordentligt business-portræt hos en professionel fotograf?

 

Det første indtryk er vigtigt, og derfor er det også afgørende, at du forsøger at skabe det bedste første indtryk med dit CV.

 

Jens Peter Holm, Karriererådgiver og Headhunter hos karriereraadgivning.dk og Cruit Consult

 


OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.