mail@cruitconsult.dk Tel. +45 8174 6622 Børsen Gazelle 2018 Børsen Gazelle 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
Forside

Kan man ikke godt forvente at få et pænt afslag?

 

 

De seneste uger har tusindvis af danskere desværre meldt sig ledige, og vi har måske kun set toppen af isbjerget.

 

Corona-virussen har kastet verden ud i en ny krise, som vi ikke har set siden finanskrisen, og vi kan nok godt indstille os på nogle år, der er markant mere magre end det, vi har oplevet de senere år.

 

Derfor vil danske virksomheder også opleve et stigende pres fra kandidater, der ønsker at køre sig i stilling til et job – både når det gælder de uopfordrede ansøgninger, men også til de stillinger, der rent faktisk bliver slået op, når vi kommer på den anden side af nedlukningen af Danmark.

 

Det kommer til at stille stigende krav til den måde, virksomhederne håndterer kandidaterne på.

 

Jeg havde for nylig en kandidat igennem et outplacement-forløb, som fortalte mig, at det var mere reglen end undtagelsen, at hun kunne gå til samtaler om stillinger, uden at få svar tilbage fra virksomhederne. Til trods for, at hun har brugt tid på at skrive ansøgning, udarbejde CV, tage tests og gå til samtale, oplevede hun, at hun først hørte noget, når hun rykkede virksomhederne gentagende gange. Når hun ind imellem modtog et afslag, var hun derfor begyndt at svare tilbage til den rekrutterende leder for at takke for, at vedkommende tog sig tid til at skrive til hende på trods af, at hun ikke skulle have jobbet.

 

Efter 20 afsendte ansøgninger rettet mod opslåede stillinger gennem de sidste seks måneder landende en af mine andre outplacement-kandidater et specialistjob i sidste uge. Kandidaten havde i perioden i alt modtaget seks skriftlige og mundtlige afslag, men der mangler fortsat svar ”afslag” fra 13 af 20 virksomheder. Det er trist, at der i virksomhederne er afsat så få ressourcer til rekrutteringsforløbene, at man ikke engang kan give et kort skriftligt afslag til de kandidater, som ikke fik jobbet.

 

Det er utrolig kortsigtet at lade potentielle dygtige kandidater hænge i uvished. Gode kandidater har det jo med at være forbundet gennem netværk med andre dygtige kandidater, som virksomhederne godt kunne tænke sig at rekruttere på et tidspunkt. Men det kan godt vise sig at blive svært, hvis man først får et halvdårligt ry blandt ansøgere, som tager en dårlig oplevelse med derfra.

 

Jeg vil derfor blot opfordre til, at virksomheder og deres rekrutterende ledere er opmærksomme, og viser deres ansøgere respekt, og giver dem den nødvendige tilbagemelding – ikke mindst i denne tid, hvor der sandsynligvis vil komme ekstra pres fra et stigende antal ansøgere.

 

 

Jens Peter Holm, Seniorkonsulent og direktør hos Cruit Consult

 

 


            
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.