Hvorfor var det lige netop din nærmeste kollega, der blev kontaktet af en headhunter og tilbudt drømmejobbet? Et job du i øvrigt var en langt stærkere kandidat til! Og hvorfor er det lige, at når du endelig bliver kontaktet og tilbudt en samtale om et nyt job, er det til stillinger, der ikke helt rammer plet i forhold til de udfordringer og den personlige udvikling, du ønsker?
Svaret er ganske enkelt: Du sender sandsynligvis de forkerte signaler til markedet!
Har du kastet et blik på din LinkedIn-profil for nylig? Hvad fortæller den en rekrutterende leder eller en headhunter, som er på jagt efter en ny medarbejder? Fremhæver din profil det, du gerne vil fortælle dem? Har du sørget for, at din profil fremhæver de meritter og ansvarsområder, som du ønsker at bringe i spil i dit næste job? Sandsynligvis ikke.
Hav styr på VAR’erne
Hvert år skifter flere hundredtusindevis af danskere job, og det anslås, at det kun er godt halvdelen af stillingerne, der bliver slået op og besat via en formel rekrutteringsproces. Resten af stillingerne bliver besat via netværk og headhuntere, der afsøger markedet via effektive søgeværktøjer, som blandt andet findes i LinkedIn. Og fire ud af fem headhuntere og rekrutterende ledere bedømmer dig først og fremmest på dit CV. Så hvis dit CV er uinteressant og/eller mangelfuldt, søger de blot videre til den næste kandidat – måske din nærmeste kollega.
Så er du på jobjagt i denne temmelig anderledes tid, og skal 2020 byde på nye udfordringer i form af et nyt job, er det min opfordring, at du finpudser din tilstedeværelse på LinkedIn.
Du skal have styr på dine VAR’er:
Du skal se din LinkedIn-profil som den madding, headhunterne og rekrutterende ledere skal bide på. Og hvis de skal det, skal din LinkedIn-profil skinne! God jobjagt!
Jens Peter Holm, headhunter og karriererådgiver hos Cruit Consult