mail@cruitconsult.dk Tel. +45 8174 6622 Børsen Gazelle 2018 Børsen Gazelle 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
Forside

Uformelle jobsamtaler bliver alt ofte for… uformelle!

 



Hver dag bliver der holdt tusindvis af uformelle kaffemøder i danske virksomheder med henblik på at besætte uopslåede jobs. Mange af møderne ender dog i det rene ingenting, fordi de mangler forberedelse.

 

 ”Hej! Jeg har fået dig anbefalet af en af dine tidligere kolleger – har du lyst til at kigge forbi til en kop kaffe? Jeg har måske et job til dig…”

 

Nogenlunde sådan lyder det ofte, når en typisk dansk virksomhed forsøger at rekruttere en ny medarbejder til en uopslået stilling.

 

Hvis modtageren af beskeden er interesseret eller er blevet smigret, så fortsætter dialogen ofte med en kort telefonsamtale med lidt flere oplysninger om det mulige job. Og hvis kandidaten stadig er interesseret, så bliver der sat et møde op.

 

Hver dag bliver der holdt tusindvis af den slags uformelle kaffemøder i danske virksomheder, hvor formålet er at rekruttere medarbejdere. Og møderne fører til masser af ansættelser. Hvert år skifter flere hundrede tusinde danskere job, og det anslås, at mindre end halvdelen af stillingerne har været slået op og været igennem en formel rekrutteringsproces. En stor del af de resterende stillinger bliver besat gennem mere uformelle møder, hvor den rekrutterende leder enten kender kandidaten personligt eller har fået hende eller ham anbefalet af personer, der er tillid til.

 

Uforberedt

Og det er her, det rigtig ofte går galt.

 

For det uformelle møde er ofte hastigt sat op. Dagsordnen er uklar, og pludselig sidder kandidaten ved det store mødebord på 2. sal over for den rekrutterende leder, der har presset mødet ind i sin kalender ved at rykke rundt på andre møder. Derfor har lederen ofte ikke haft ordentlig lejlighed til at reflektere over, hvad det rent faktisk er for en profil, der skal forstærke teamet, og lederen har ofte ikke gennemtænkt de spørgsmål, der ønskes svar på i samtalen med kandidaten.

 

Kandidaten på den anden side af bordet har kun fået et meget kort brief på, hvad det handler om og kommer typisk mere eller mindre uforberedt, for dagsordenen var jo bare en uformel kop kaffe. Kandidaten har måske ikke engang sit CV med, og har ikke reflekteret synderligt meget over, hvilke ambitioner, der ønskes indfriet med et eventuelt jobskifte, hvilke styrker der kan bidrages med, og hvilke opgaver, der giver allermest arbejdsglæde og energi. Kandidaten kan måske godt se, at hun har de rette kvalifikationer til jobbet, men lederens spørgsmål bliver besvaret med uld i mund, for kandidaten har nødvendigvis ingen fornemmelse af, hvor samtalen bevæger sig hen.

 

Hvad skete der der?  

Og så er mødet slut. Parterne rejser sig, småsludrer på vejen ud til tekøkkenet, hvor kaffekoppen sættes i opvaskemaskinen. Farvel og tak.

Men er nogen af dem blevet meget klogere? Næh…

 

Mødet har været alt for uformelt, ukonkret og uforberedt. Kandidaten går uforløst hjem og spørger sig selv, hvad gik det lige ud på? Og den rekrutterende leder vender tilbage til sine opgaver uden reelt at være blevet meget klogere på, om den bekendte eller den anbefalede kandidat reelt er den rette profil til jobbet. Og så er der reelt kun to muligheder: 1) Ansætte kandidaten og tro på, at hun er den rette eller 2) holde flere uformelle kaffemøder og håbe, det bliver bedre.

 

Samtaler kræver grundighed

Du kan godt høre det, ik? Det virker en smule tilfældigt.

Rekrutteringssamtaler kræver forberedelse og professionalisme. Man kan ikke ansætte en person ved at drikke en kop kaffe og tale om løst og fast. Du spilder din egen og kandidatens tid, og den virksomhed, du repræsenterer kan fremstå rodet og uprofessionel.

 

Det kan naturligvis godt være effektivt at rekruttere medarbejdere til uopslåede stillinger via eget netværk eller via anbefalinger. Men man bør ikke tage for let på møderne af den grund. De uformelle møder kræver præcis den samme forberedelse, behovsafdækning, screening og strukturerede interviews, som hvis det havde været et opslået job – ellers får du sandsynligvis ikke nok ud af dem.

 

Før mødet bør kandidaten klædes på. Hvad er det for et job, og hvad er det for en profil, virksomheden søger. Dagsordnen for mødet bør gennemgås, og den rekrutterende leder bør sætte ord på, hvad det er, han forventer, kandidaten har forberedt sig på til mødet; hvilke forventninger har han til en ny arbejdsgiver, i hvilke situationer performer han bedst, hvordan ser han på forholdet til sine kolleger, hvilke karrieremæssige ambitioner har han – og ikke mindst hvad forventer han i løn? Alt det, der gør, at samtalen bliver mere effektiv og sikrer, at man ikke spilder hinandens tid.

 

Så hold endelig kaffemøder, men forbered dem med stor grundighed ligesom alle andre samtaler. På den måde sikrer du større effektivitet og større succes i dine rekrutteringer.

 

Jens Peter Holm, Seniorkonsulent og direktør hos Cruit Consult


            
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.